Doctoral thesis in Etudes latines et néolatines
Under the supervision of Nathalie Dauvois and Anne-Hélène Klinger-Dollé.
Ongoing thesis at Paris 3 , under the authority of École doctorale Littérature française et comparée (Paris) , in a partnership with Formes et idées de la Renaissance aux Lumières (2005-... ; Paris) (laboratoire) since 14-11-2012 .
Erasmus and the question of marriage : from the Annotations to the New Testament to the Institution of Christian matrimony, discursive forms and reshaping of concepts
Erasmus’ views on marriage have often been studied through his participation to polemics, but the question of marriage is also a central theme of his philosophia Christi. This study aims to understand how the use of various discursive forms and different literary genres enables the promotion of a new model of marriage. The Latin texts are presented in their intellectual framework and significant excerpts are translated into French. The first part of this thesis analyses the doctrinal issues. Erasmus underlines the tensions between ecclesiastical models and social practices. The complexity and contradictions of the canon law, the lack of formal rites, are severely criticized. He emphasizes the sacrament as an image of divine love, considering the possibility of divorce and remarriage in case of a failure. The next part investigates the main attributes of a rhetoric of marriage : inventio of propositions and examples through commonplaces and deliberative categories ; adaptation of the Latin glossary ; use of the inductive argumentation and cases ; staging of the exchange with other voices in written dialogues. The rhetorical notion of decorum informs a general preference for the particular, the local and the timely, including in the fields of biblical hermeneutics and ethics. The third part of this work is devoted to the study of matrimonial ethics through many domestic and couple related issues. The future spouses are invited to make free-will decisions, instead of applying predetermined rules, and to imitate the ideal image of a marriage cemented by mutual love.
La pensée matrimoniale d’Érasme a souvent été appréhendée au prisme des polémiques. Celles-ci ont pu occulter l’importance de la question du mariage dans la philosophia Christi. L’objet de cette étude est de comprendre comment la mise en œuvre de formes discursives variées, au sein d’œuvres de genres différents, permet l’élaboration d’une nouvelle conception de l’institution matrimoniale. Les textes latins sont présentés dans leur contexte et une traduction en français des passages les plus significatifs est proposée. La première partie est consacrée à la réflexion doctrinale. Érasme met en évidence les tensions entre les modèles proposés par l’Église et les usages contemporains. Les complexités et les contradictions du droit canon, le défaut de formalisation des rites, font l’objet de vives critiques. Il développe une conception du sacrement comme image de l’amour divin, qui permet d’envisager dissolution et remariage. Les éléments constitutifs d’une rhétorique du mariage sont ensuite étudiés : invention de propositions et d’exemples à partir de lieux délibératifs, adaptation du vocabulaire latin aux realia, recours au raisonnement inductif et aux cas, polyphonie et dialogues. La notion rhétorique de decorum ouvre à une démarche qui privilégie le particulier, les circonstances de temps et de lieu, y compris dans les domaines de l’herméneutique biblique et de l’éthique. Le troisième volet de l’étude s’attache à caractériser l’éthique matrimoniale érasmienne à partir de situations de la vie quotidienne. Les époux sont invités à exercer leur libre arbitre, au lieu de se conformer à des normes morales, et à imiter l’exemple d’un mariage idéal cimenté par l’amour mutuel.