Thesis project in Littératures comparées
Under the supervision of Yvan Daniel.
Ongoing thesis at Université Clermont Auvergne (2021-...) , under the authority of Lettres, Langues, Sciences humaines et Sociales , in a partnership with Centre de Recherches sur les Littératures et la Sociopoétique (laboratoire) since 23-11-2019 .
exposing Marcel Duchamp's creative process: an intermedial and psychocritical approach
The question of the creative process is central to Marcel Duchamp's work for two reasons. He himself often expressed himself on the subject, and his work, atypical like no other, was the subject of much controversy. So, from the outset, this dimension of Duchamp's work appeared to us to be quite contrasting and even disruptive, both in what he said and in his career. So we had to "take up Duchamp" from two angles: intermedia and psychocriticism. We also needed to understand the psychological implications of creativity, and how it develops or fails to develop in human beings. Our aim was also to investigate whether there were any constants in creativity restricted to artistic productions, in relation to those of general creativity. After finally laying the foundations for the unresolved genesis of the ready-made, based on the question of Duchamp's hidden traumatic liabilities, we will reconsider the majority of the works in the catalog, according to the major phases of his creative process. We will show that the conceptuality of his work, reputed to be so innovative, in fact conceals a partially successful quest for resilience.
La question du processus créatif est centrale chez Marcel Duchamp pour deux raisons. Il s'est exprimé lui-même souvent sur le sujet et le sien, atypique comme aucun autre, a été l'objet de multiples controverses. Ainsi dès l'origine, cette dimension de l'oeuvre nous est apparue assez contrastée et même disruptive, dans ses propos d'une part et dans son parcours d'autre part. Il s'est donc agit de "reprendre Duchamp" à partir de deux approches : intermédiale et psychocritique. Il nous fallait aussi bien comprendre quels sont les enjeux psychologiques de la créativité et comment elle se développe ou non chez les êtres humains. Notre objectif a été également d'essayer de rechercher s'il existait des constantes dans la créativité restreinte aux productions artistiques en relation avec celles de la créativité générale. Après avoir enfin posé les bases de la genèse irrésolue du ready-made à partir de la question du passif traumatique caché de Duchamp, nous allons reconsidérer la majorité des oeuvres du catalogue, en fonction des grandes phases de son processus créatif. Nous montrerons que la conceptualité réputée si novatrice de son travail cache en réalité une quête de résilience partiellement réussie.