De l'harmonie au chaos : émergence dans la musique de Gérard Pape

by Lissa Meridan

Doctoral thesis in Arts (Histoire, Théorie, Pratique)

Under the supervision of Marie-Bernadette Dufourcet.

defended on 19-12-2019

in Bordeaux 3 , under the authority of École doctorale Montaigne-Humanités (Pessac, Gironde) , in a partnership with Centre d'études des mondes moderne et contemporain (Pessac, Gironde) (laboratoire) and Centre d'études des mondes moderne et contemporain (laboratoire) .

  • Alternative Title

    From Harmony to Chaos : Emergence in the music of Gerard Pape


  • Abstract

    The free expression of the sixties gave rise to a generation of pioneers that we now call the avant-garde. The arrival of electroacoustic music fuelled their experimentation and as a result, numerous new musical genres and theories appeared which have not only changed the language of music at a fundamental level, but have also redefined the ways we perceive it. Contemporary music now finds itself confronted by an analytical dilemma. The limits of a traditional approach simply don’t take into account the complex interactions in this music that are responsible for its unusual forms and original sounds. We hope to resolve this dilemma by integrating an innovative methodology based on systems theory, a scientific approach that takes into account the qualitative aspects of scientific problems, reason for which it has gained momentum over the past thirty years. By applying this approach to a musical work we aim to develop a methodology that will permit us to explain the process by which the composer intervenes at the molecular level of sound and thus creates illusions and musical paradoxes, which we might consider emergent effects. The objective of this analysis is to gain an understanding of Gerard Pape’s particular musical approach, for whom musical energy seems to be a transcendental force. His innovative musical vision engages the principles of emergence in the dynamic complexity of his writing. Sonic paradoxes strike the listener but are less evident to transcribe into a musical score. We hope to find a link between the notated score and the emergent effect produced by the dynamic interrelations of its content. By undertaking a systems approach to musical analysis, we hope to develop a transversal model that will enable us to highlight the elusive new structures and properties that seem to grow out of this process. In Pape’s music, these emergent features distort the musical surface, and although engendered by the score, seem to burst out of nowhere, leading the listener from harmony into chaos.


  • Abstract

    Les années soixante ont laissé libre expression aux pionniers d’une musique nouvelle — leurs expérimentations et l’avènement de la musique électroacoustique ont fait apparaître d’innombrables formes et théories qui ont définitivement changé les fondements du langage de la musique savante et la façon dont on l’aborde. Face à la musique contemporaine on se trouve dans une impasse quand on cherche à expliquer, par une démarche analytique classique, les interactions complexes de cette musique qui produisent des formes et des sons inédits. Nous cherchons à éviter cette impasse en nous appuyant sur une méthodologie innovante fondée sur les théories de la systémique, approche adoptée par les sciences contemporaines parce qu’elle donne priorité au qualitatif sur le quantitatif. Appliquée à une œuvre qui intègre les éléments électroacoustiques en interaction avec les instruments traditionnels, cette méthodologie nous permet de dégager et d’expliquer les processus qui permettent au compositeur d’intervenir à l’intérieur même du son et de créer les illusions et les paradoxes sonores, autrement dit, les émergents. L’objet de cette analyse sera l’approche de la composition de Gérard Pape, artiste singulier, pour lequel, l’énergie musicale est une force transcendante. Sa vision innovante de la composition contemporaine intègre la notion d’émergence dans une écriture complexe et dynamique. Les paradoxes sonores frappent l’auditeur alors qu’ils échappent en partie à l’écriture de la partition. Nous cherchons à dégager les éléments définis par la partition au regard des effets dits « émergents » produits par l’interrelation dynamique de ces éléments. En utilisant la systémique comme approche d’analyse musicale, nous voulons développer une approche transversale qui permet de souligner l’apparition de structures et de propriétés nouvelles, proches de celles du vivant. Par elles, l’écriture musicale explose pour aller, comme en témoigne l’œuvre de Gérard Pape, de l’harmonie au chaos.


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