L'influence de la confiance et du psychological ownership sur le processus de transmission d'une entreprise familiale. : étude de cas exploratoire d'une chaîne de restaurants à Abu Dhabi

by Ali Azouz

Doctoral thesis in Sciences de gestion

Under the supervision of Nicolas Antheaume and Brigitte Charles-Pauvers.

Thesis committee President: Bérangère Deschamps.

Thesis committee members: Jean-Pierre Boissin, Paulette Robic, Dominique Gras Barbelivien.

  • Alternative Title

    The influence of trust and psychological ownership on the succession process of a family firm


  • Abstract

    This qualitative case study poses many theoretical and managerial questions in the context of research on family businesses. It has the distinction of taking place over a period of four years during which a researcher could live at the heart of the organization on a daily basis through an ethnographic approach using the participant observation method. This rare and original method of research has allowed him to be closer to the field, thus enabling the confrontation of family business literature and the daily realities of a family business experiencing a succession process. This case study has allowed the researcher to experience a stage in the succession process, that of managerial succession. In other words, it is the transmission by the founder of leadership and managerial power to potential family successors from the 2nd generation. We seek to understand how essential constructs such as trust and psychological ownership can influence the stakeholders’ behaviors (family and non-family members). By analyzing the antecedents as well as the behavioral and attitudinal consequences of these two main constructs, and by confronting them with the stakes related to this Middle Eastern family business, we were able to identify the organizational, institutional and cultural factors which impact the process of succession.


  • Abstract

    Cette étude de cas qualitative pose de nombreuses questions théoriques et managériales dans la cadre de la recherche sur les entreprises familiales. Elle a la particularité de se dérouler sur une période de quatre années durant laquelle, un chercheur a pu vivre au coeur de l’organisation au quotidien à travers une approche ethnographique en utilisant la technique de l’observation participante. Ce dispositif méthodologique de recherche, rare et original, a permis d’être au plus près du terrain, permettant ainsi de confronter des éléments issus de la littérature organisationnelle consacrée aux entreprises familiales et les réalités quotidiennes d’une entreprise familiale qui vit un processus de transmission. Cette étude de cas aura permis au chercheur de vivre une étape clé du processus de transmission, celle de la transmission managériale. En d’autres termes, il s’agit de la transmission par le fondateur du leadership et du pouvoir managérial aux potentiels successeurs familiaux issus de la 2nde génération. Nous cherchons à comprendre comment des construits essentiels comme la confiance et la psychological ownership peuvent influencer les comportements des parties prenantes (membres familiaux et non-familiaux). En analysant les antécédents et les conséquences comportementales et attitudinales de ces deux construits principaux, et en les confrontant aux enjeux liés à cette entreprise familiale du Moyen-Orient, nous avons pu identifier les facteurs organisationnels, institutionnels et culturels qui impactent le processus de transmission.


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