Doctoral thesis in Sciences du language, linguistique et phonétique générale
Under the supervision of Sylvie Hanote and Hermine Penz.
defended on 02-12-2016
in Poitiers and the jointly supervising institution Karl-Franzens-Universität (Graz, Autriche) , under the authority of École doctorale Cognition, comportements, langage(s) (Poitiers ; 2009-2018) , in a partnership with Laboratoire Formes et représentations en littérature et linguistique (Poitiers) (laboratoire) and Université de Poitiers. UFR lettres et langues (faculte) .
Thesis committee President: Isabelle Gaudy-Campbell.
Thesis committee members: Sylvie Hanote, Hermine Penz, Raluca Nita, Susan Moore.
Examiners: Agnès Celle, Stefan Schneider.
Contrastive analysis of markers genre in french, like in english, and so in german, in unplanned spoken and written corpora
Through a multi-theoretical approach, and using a corpus of authentic examples of unplanned conversations, this dissertation aims at describing the markers genre in French, like in English and so in German. This contrastive analysis is based on the observation that these three words display similar non-standard functions across languages despite their different origins and standard functions. Their common features are investigated from the theoretical perspective of « grammaticalization » as a type of linguistic change. Through the observation of the study corpus, we analyze genre, like and so with different theoretical tools, syntactic and macro-syntactic, prosodic and enunciative. In « list » configurations, such as enumerations, reformulations or interrupted segments of spoken discourse, we present how these three words work as markers of the progressive construction of discourse. This study further investigates the quotative function of genre, like and so as a strikingly congruent feature.
Dans une approche multi-théorique, cette étude propose d'observer des emplois en contexte des marqueurs genre en français, like en anglais et so en allemand, à travers des occurrences attestées et issues de productions (principalement orales) présentant un faible degré de planification. Cette analyse contrastive part du constat selon lequel ces trois termes présentent des emplois non-standard similaires à travers les langues, malgré des origines et des fonctionnements standard différents. Nous envisageons leurs caractéristiques communes du point de vue du changement linguistique qu'est la « grammaticalisation ». L'observation du corpus d'étude nous amène ensuite à analyser genre, like et so en convoquant différents outils théoriques syntaxiques et macro-syntaxiques, prosodiques et énonciatifs. Dans des configurations en « liste », telles que des énumérations, des reformulations ou après des segments interrompus de la production orale, nous examinons dans quelle mesure ces trois mots fonctionnent comme marqueurs de la construction progressive du discours. Cette étude se poursuit par l'analyse d'un fort point de congruence entre les trois marqueurs, à savoir l'introduction de discours direct.