Doctoral thesis in Etudes de l'Extrême-Orient
Under the supervision of Jean-Pierre Drège and Liying Kuo.
defended on 2014
in Paris, EPHE , in a partnership with École pratique des hautes études (Paris). Section des sciences historiques et philologiques (autre partenaire) .
Thesis committee President: Vincent Durand-Dastès.
Formation of religious paradigms between essay and hagiography : study of two southern Song (1127-1279) Chan Buddhism Biji
During the Song Dynasty, the writings of the Buddhist Chan School reached their peak. Several new literary forms emerged, including the Chan Biji (Miscellanies) which appeared in the early 12th century and flourished during the following centuries. Composed essentially of anecdotes of hagiographic nature, the Biji texts contain a considerable amount of writings and acts of the clergy and laypeople of the Chan, which were unpublished at the time and deal with various aspects of Buddhist life in pre-modern China. To explore this genre, neglected until today, the author’s research is based on two representative Biji works - the Luohu Yelu (Record of unofficial sayings on the Luo Lake) and Ganshan yunwo Jitan (Memories and sayings from the host of the "Nestled in the clouds" cottage on Gan Mount). After historical and documentary studies of these texts, the author identified four research themes offering an overview of the underlying religious paradigm. This work concludes with a reflection on the formal characteristics of the Chan Biji
Durant la dynastie des Song, les écrits de l’école bouddhique Chan atteignent leur apogée. Plusieurs nouvelles formes littéraires voient le jour, dont le Biji (Mélanges) du Chan qui, apparu au début du XIIe siècle, s’épanouit au cours des siècles suivants. Composés essentiellement d’anecdotes hagiographiques, les textes Biji contiennent une quantité considérable de propos et de faits des religieux et des laïcs Chan inédits à l’époque et concernent divers aspects de la vie bouddhique de la Chine pré-moderne. Afin d’explorer ce genre littéraire négligé jusqu’à nos jours, l’auteur de ce travail s’appuie sur deux de ses ouvrages représentifs – le Luohu yelu (Recueil des propos officieux du lac de Luo) et le Ganshan yunwo jitan (Mémoires et propos de l’hôte de la chaumière « Nichée dans les nuages » du mont Gan). Après avoir mené dans un premier temps les études historiques et documentaires de ces textes, l’auteur en dégage quatre thèmes de recherche qui offrent une vision d’ensemble du paradigme religieux sous-jacent. Enfin, ce travail se termine par une réflexion sur les spécificités formelles des Biji du Chan