Regards en miroir. Les relations artistiques entre la France et Venise, 1700-1730

by Valentine Toutain-Quittelier (Toutain)

Doctoral thesis in Histoire de l'art

Under the supervision of Alain Mérot and Bernard Aikema.

defended on 08-12-2011

in Paris 4 , under the authority of École doctorale Histoire de l’art et archéologie (1992-.... ; Paris) , in a partnership with Centre André Chastel (Paris) (laboratoire) .

Thesis committee President: Michel Hochmann.

Thesis committee members: Alain Mérot, Bernard Aikema, Pierre Rosenberg.

  • Alternative Title

    Look in mirror. Artistic relations between France and Venice, 1700-1730


  • Abstract

    The purpose of this thesis focuses on the artistic links between France and Venice in the early eighteenth century. Questioned first travel of artists and amateurs in historical and social method. We analyze their inherent reciprocity, while showing the importance of learning in the transmission pattern. The second section provides a look at some artistic experiences by placing them in context of creation and the place that welcomes them. Finally, we focus on the transfer of patterns and technics that disrupt the pratices and create a new discourse on art. In a historical, iconographic and theoretical, this thesis proposes to attend the meeting of two artistic nations, their moments of brilliance to theirs differences.


  • Abstract

    L’objet de cette thèse porte sur les liens artistiques qui unissent la France et Venise au début du XVIIIe siècle. Sont interrogés tout d’abord les voyages d’artiste et d’amateurs dans une perspective historique et sociale. Nous analyserons ainsi leur réciprocité inhérente, tout en montrant l’importance de l’apprentissage dans la transmission de modèles. La deuxième partie propose un regard sur certaines expériences artistiques en les replaçant dans leur contexte de création et le lieu qui les accueille. Enfin, nous nous intéressons aux transferts de modèles et de techniques qui bouleversent les pratiques et engendrent un nouveau discours sur l’art. Dans une approche historique, iconographique et théorique, cette thèse propose d’assister à la rencontre de deux nations artistiques, de leurs moments d’éclat communs à la prise de conscience de leurs divergences.

Other version

This thesis has resulted in a publication by in 2017 by Presses universitaires de Rennes in Rennes

Le carnaval, la fortune et la folie : la rencontre de Paris et Venise à l'aube des Lumières


Consult library

Version is available

Where is this thesis?

  • Library : Sorbonne Université. Bibliothèque des thèses électroniques.
See the Sudoc catalog libraries of higher education and research.

Consult library

This thesis has resulted in a publication by in 2017 by Presses universitaires de Rennes in Rennes

Informations

  • Under the title: Le carnaval, la fortune et la folie : la rencontre de Paris et Venise à l'aube des Lumières
  • In the collection : Art & société , 1272-1603
  • Details : 1 vol. (375 p.)
  • ISBN : 978-2-7535-5886-1
  • Annexes : Bibliogr. p. 325-354. Notes bibliogr. Index
This thesis is also in paper form.

Where is this thesis?

See the Sudoc catalog libraries of higher education and research.