Estimation en temps réel des flux origines-destinations dans un carrefour à feux par fusion de données multicapteurs

by Krystyna Biletska

Doctoral thesis in Technologies de l'information et des systèmes

Under the supervision of Marie-Hélène Masson and Sophie Midenet.

defended on 2010

in Compiègne .

  • Alternative Title

    Real-time estimation of origin-destination flows in a signalised junction by multisensor data fusion


  • Abstract

    The quality of the information about origins and destinations (OD) of vehicles in a junction influences the performance of many road transport systems. The period of its update determines the temporal scale of working of these systems. We are interested in the problem of reconstituting of the OD of vehicles crossing a junction, at each traffic light cycle, using the traffic light states and traffic measurements from video sensors. Traffic measurements, provided every second, are the vehicle counts made on each entrance and exit of the junction and the number of vehicles stopped at each inner section of the junction. Thses real date are subject to imperfections. The only existent method, named ORIDI, which is capable of resolving this problem doesn’t take into account the data imperfection. We propose a new method modelling the date imprecision by the theory of fuzzy subsets. It can be applied to any type of junction and is independent of the type of traffic light strategy. The method estimates OD flows from the vehicle conservation law represented by an underdetermined system of equations constructed in a dynamic way at each traffic light cycle using to the fuzzy a-timed Petri nets. A unique solution is found thanks to eight different methods which introduce estimate in the form of point, interval or fuzzy set. Our study shows that the crisp methods are accurate like ORIDI, but more robust when one of the video sensors is broken down. The interval and fuzzy methods, being less accurate than ORIDI, try to guarantee that the solution includes the true value.


  • Abstract

    La qualité de l’information concernant les origines et les destinations (OD) des véhicules dans un carrefour influence la performance de nombreux systèmes des transports routiers. La période de sa mise à jour conditionne l’échelle temporelle de fonctionnement de ces systèmes. Nous nous intéressons au problème de reconstitution à chaque cycle de feux des OD des véhicules traversant un carrefour à partir des états des feux et des mesures de trafic provenant des capteurs vidéo. Les mesures de trafic, fournies à la seconde, sont les débits aux entrées/sorties du carrefour et les nombres de véhicules en arrêt dans les zones internes du carrefour. Ces données réelles sont entachées d’imperfections. La seule méthode existante qui est capable de résoudre ce problème, nommée ORIDI, ne tient pas compte de l’imperfection des données. Nous proposons une nouvelle méthode modélisant l’imprécision de données par la théorie des sous-ensembles flous. Elle est applicable à tout type de carrefour et indépendante du type de stratégie de feux. Elle consiste à estimer les flux OD à partir de la loi de conservation des véhicules représentée par un système d’équation sous déterminé construit de façon dynamique à chaque cycle de feux grâce aux réseaux de Petri a-temporisés flous. Une solution unique est trouvée grâce à huit différentes méthodes qui représentent l’estimation sous forme d’un point, d’un intervalle ou d’un sous-ensemble flou. Notre étude montre que les méthodes nettes sont aussi précises qu’ORIDI, mais plus robustes face à une panne d’un des capteurs vidéo. Les méthodes ensemblistes et floues, étant moins précises qu’ORIDI, cherchent à garantir que la solution inclut la vraie valeur.

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Informations

  • Details : 1 vol. (145 p.)
  • Notes : Publication autorisée par le jury
  • Annexes : Bibliogr. 80 réf.

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  • Available for PEB
  • Odds : 2010 BIL 1893

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  • Odds : 2010COMP1893
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