Développement d'un geste technique : histoire du freinage en Gare du Nord

by Gabriel Fernandez

Doctoral thesis in Psychologie

Under the supervision of Yves Clot.

defended on 2004

in Paris, CNAM .

  • Alternative Title

    Development of a technical gesture : braking’s history in Gare du Nord


  • Abstract

    An intervention in the field requested by a CHSCT of train conductors in a suburb north of Paris led to research concerning the technical gesture of braking. By using developmental methods, among which was the use of crossed self-confrontations, we collected data that enabled us to propose an explicative model for the development of this gesture. According to us, the comparison of the braking gesture between colleagues, and even for the same train conductor, between the different executions of the same gesture and in different situations, explain this development. By distinguishing the gesture’s movement on the one hand, and the gesture’s automatisms on the other hand, we can, as far as possible, establish that the gesture’s development is governed not only by the constraint of the working efficiency, but also by the signification of the activity for which this gesture is one of the means.


  • Abstract

    Une intervention de terrain réalisée à la demande d’un CHSCT de conducteurs de train de la banlieue nord de Paris a débouché sur une recherche portant sur un geste technique de freinage. En utilisant des méthodes développementales, dont des entretiens en autoconfrontation croisée, nous avons recueilli des données nous permettant de proposer un modèle explicatif pour le développement du geste. Selon nous, la comparaison du geste entre collègues, et chez le même conducteur entre les différentes réalisations du même geste dans des contextes différents, explique ce développement. En distinguant le geste du mouvement d’une part, et le geste des automatismes d’autre part, nous sommes en mesure d’établir que le développement du geste est gouverné aussi bien par une contrainte d’efficience opératoire, que par le sens de l’activité pour laquelle ce geste est un des moyens.

Consult library

Version is available as a paper

Informations

  • Details : 200 f.
  • Notes : Publication autorisée par le jury
  • Annexes : Bibliogr. : p.195-200

Where is this thesis?

  • Library : Conservatoire national des arts et métiers (Paris). Bibliothèque Centrale.
  • Unvailable for PEB
  • Odds : Th A 450
  • Library : Conservatoire national des arts et métiers (Paris). Bibliothèque Centrale.
  • Available for PEB
  • Odds : Th A 450 double

This version is also available in microfiche :

  • Library : Université de Lille. Service commun de la documentation. Bibliothèque universitaire de Sciences Humaines et Sociales.
  • Unvailable for PEB
  • Odds : 2004CNAM0450
  • Library : Bibliothèque universitaire Lettres et Sciences humaines (Montpellier).
  • Unvailable for PEB
  • Library : Université Paris-Est Créteil Val de Marne. Service commun de la documentation. Section multidisciplinaire.
  • PEB tested
See the Sudoc catalog libraries of higher education and research.