La decentralisation theatrale en grece, apres la seconde guerre mondiale

by Marie Frangi

Doctoral thesis in Théâtre

Under the supervision of Robert Abirached.

defended on 1996

in Paris 10 .

  • Alternative Title

    The theatrical decentralization in greece after the second world war 1943-1993


  • Abstract

    Our research concerns the "municipal itinerant theaters", which exist for thirteen years in greece and that we examine in the spectrum of the theatrical activities in the countryside. In our days the theater has been moved out of the community in such a way that the state was obliged to adopt a decentralization program in order to re-integrate it in the community. The safeguard's first fruits of the popular culture as a source of theatrical inspiration are seen in the theater existing during the german occupation (1942-1993). In the sixties we have an interior immigration from the countryside to the big cities (athens-thessaloniki). During this period all elements of popular culture are eliminated and the ones which resist are clearly distinguished. From the state, the theater is promoted in the countryside by "tournees" of the national theater, the chariot of thespis and the subventonal theaters. Our research will reveal the two sources of autocthonous theater in whole greece:the traditional popular theater and the amateur's theater. The eleven "municipal itinerant theaters", organized and directed from the municipalities and subventionned partly from the state, are the last solution for a theatrical decentralization. Their activity, with some exceptions, does not concern the public. The people stay away from any artistic creation. The relationship of the greek people with the theater shows that the only futur of the theater exists in its past, the auto-administration of the theater

    keywords keywords


  • Abstract

    Notre enquete concerne les "theatres municipaux ltinerants" qui fonctionnent depuis treize ans et que nous examinons dans le cadre de toute l'activite theatrale en province. De nos jours, le theatre s'est eloigne a tel point de la communaute, que l'etat est oblige d'adopter une politique de decentralisation, afin de le rendre a cette meme communaute. Les premices de la sauvegarde de la culture populaire, en tant que source de productivite theatrale, se trouvent dans le theatre de l'epoque de l'occupation(1942-1944). De 1943 a 1993, les annees qui s'ecoulent voient la grece moderne s'europeaniser progressivement. Dans les annees 60, un peuple plus agricole qu'urbain conduit a l'exode rural, sera condamne a vivre dans un etat centralise a athenes. Pendant cette periode tout element de culture populaire est balaye et les quelques foyers de resistance contre cet appauvrissement culturel se distinguent aisement. De la part de l'etat, le theatre est promu en province par les tournees du "theatre national" du "chariot de thespis" et des "theatres subventionnes". Notre recherche a revele deux sources de satisfaction sur le plan de l'expression theatrale en province : le theatre populaire traditionnel et le theatre amateur. Les onze "theatres municipaux itinerants", diriges par les municipalites et subventionnes partiellement par l'etat,sont la derniere solution pour une "decentralisation theatrale" en grece. Leur activite, a quelques exceptions pres, ne concerne pas le peuple, qui reste exclu de la creation artistique. Il s'agit d'un produit institutionalise, loin des structures fondamentales du theatre. La relation du peuple grec avec le theatre montre que le veritable avenir du theatre se trouve dans son passe, l'auto-administration de la communaute.

Consult library

Version is available as a paper

Informations

  • Notes : Publication autorisée par le jury

Where is this thesis?

  • Library : Université Paris Nanterre. Service commun de la documentation.
  • Unvailable for PEB

This version is also available in microfiche :

  • Library : Université de Lille. Service commun de la documentation. Bibliothèque universitaire de Sciences Humaines et Sociales.
  • Unvailable for PEB
  • Odds : 1996PA100183
  • Library : Bibliothèque universitaire Lettres et Sciences humaines (Montpellier).
  • Unvailable for PEB
See the Sudoc catalog libraries of higher education and research.