Le modernisme francais et belge dans la litterature bulgare. Un probleme de reception litteraire

by SVETLA MOUSSAKOVA

Doctoral thesis in Littérature et civilisation comparées

Under the supervision of Claude de Grève.

defended on 1995

in Paris 10 .


  • Abstract

    The present thesis demonstrates the presence in the bulgarian literature, during the modernist period (1878-1923), of an aesthetic reception model different from the european one. The historic, sociologic and systemic approaches will be used, as well as others inspired from the theories of polysystems and of sociopoetry. All this is incorported in a multidisciplinary optic necessary to clarify this complex literary context. The modernism is presented as an ideiological and socio-cultural major phenomenon. It corresponds to the period of important cultural evolution, expressed as "europeanization". The attribution to bulgarian modernism of a literary autonomy gives it back a new european significance. For the first time in the bulgarian literary history, it is no more a question of a disorderly borrowing, but instead od an appropriate assimilation in the bulgarian context. The tendency towards communication with the european literature beacame more active in the symbolist period and reached its paroxysm in the years twenty with the a@ppearance of the post-symbolist "avant-garde". The study reconstitutes the typology schemes common to russian, czech and polish models which followed similar opening and closing movements towards the occident. The french and belgian models underwent important transformations. The bulgarian modernism appropriated their stylistic forms while preserving is national tradition expressed as a return to folklore forms. The empirical analysis of 4 journals orients the study of the

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  • Abstract

    La presente these consiste a prouver qu'il existe dans la litterature bulgare a l'epoque moderniste (1878-1923) un modele esthetique de reception different du modele europeocentrique. Les approches historiques, sociologiques, systemiques se suivent ainsi que d'autres, inspirees par la theorie des polysystemes et de la sociopoetique, tout cela dans une optique pluridisciplinaire necessaire dans un contexte litteraire complexe. Le modernisme est conceptualise comme un phenomene ideologique et socioculturel majeur. Il s'agit de l'epoque d'evolution culturelle intense. Exprimee par la notion de l'"europeanisation". L'attribution d'une conscience artistique propre et d'une autonomie litteraire redonne au modernisme bulgare une nouvelle signification europeenne. Pour la premiere fois dans l'histoire litterature, il ne s'agit plus d'emprunts desordonnes, mais d'une assimilation appropriee au contexte bulgare. La tendance tres marquee a communiquer avec la litterature europeenne devient beaucoup plus active a l'epoque symboliste pour atteindre son paroxysme au cours des annees vingt avec l'apparition de l'avant-garde postsymboliste. L'etude reconstitue les schemas typologiques communs aux modeles russes, tcheques et polonais, qui suivent un mouvement identique d'ouverture et de fermeture visa-vis de l'occident. Les modeles francais et belge, passent par des transformations importantes. Le modernisme bulgare s'approprie leurs formes stylistiques, tout en preservant la tradition nationale, exprimee par un retour vers les formes du folklore. L'analyse empirique de quatre journaux oriente l'etude de la presse litteraire: les revues missal, zveno, hyperion et vezni, defendent l'ideologie esthetique des elites litteraires.

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