Doctoral thesis in Psychologie
Under the supervision of Jean-François Le Ny.
defended on 1989
in Paris 8 , in a partnership with Centre Henri Pieron. Laboratoire de psychologie expérimentale (Paris, France ; ...-2006) (laboratoire) and Laboratoire de psychologie cognitive de la communication (laboratoire) .
Memory and comprehension a study of the cognitive processing of sentences and texts
This thesis aims to study the relationships between memory and comprehension. Ten experiments guided by a cognitive and semantic perspective were carried out with young adult subjects. Part one deals with sentence memory. In chapter one, some elements of linguistic analysis and propositional models of meaning representation are presented. In chapter two, four experiments are reported and a model of cognitive processes in sentence memorization is proposed. Part two deals with text memory and comprehension. In chapter three, the linguistic approach to textual structures is described as well as models of the cognitive representation of text content (propositional and mental models). Text comprehension requires the construction of a coherent mental representation. In each of the chapters four, five and six, two experiments are reported. The processes responsible for the elaboration of cognitive representations are investigated, taking both local and global levels of text organizations into account. Memory performances were found to be dependent on the cognitive representations. In the conclusion, some suggestions for future research on text comprehension are put forward.
L'objectif de la these est d'etudier les liens qu'entretient la memoire avec la comprehension. Dix recherches experimentales, realisees dans une double perspective, cognitive et semantique, avec de jeunes adultes, sont presentees. Une premiere partie traite de la memorisation des phrases. Le chapitre un presente des elements d'analyse linguistique puis les modeles propositionnels de la representation de la signification. Dans le chapitre deux, quatre experiences sont rapportees et nous proposons un modele des processus cognitifs de la memorisation de series de phrases. Une seconde partie traite de la memoire et de la comprehension de textes. Dans le chapitre trois, l'approche linguistique des structures textuelles est presentee ainsi que les modeles de la representation cognitive des textes, modeles propositionnels et modeles mentaux. La comprehension d'un texte passe par la construction d'une representation cognitive coherente du contenu du texte. Dans chacun des chapitres quatre, cinq et six, deux recherches sont rapportees, dans lesquelles nous etudions les processus qui regissent la construction de la representation cognitive, en considerant les deux plans, local et global, d'organisation du texte. Les performances de memoire sont dependantes des caracteristiques des representations cognitives. Dans la conclusion, nous evoquons les points qui devraient faire l'objet de nouvelles recherches pour que progresse l'etude de la comprehension.