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Thèse Année : 2021

Three essays in the political economy of information

Trois essais en économie politique de l’information

Elisa Mougin
  • Fonction : Auteur
  • PersonId : 1321590

Résumé

The aim of the thesis is to delve into some of the determinants of the supply side of the information market, and consider the possible implications that those determinants can have on societies and political systems. The three chapters are independent from each other and can be read separately. They are three studies on three questions in media economics and aim at contributing to the debate on how information is produced and with with consequences.As the main methodology, I use tools from applied microeconomics to quantitatively isolate relationships between one determinant of the production function of information and discourse, or content, as my outcome of interest. I also borrow to the political science literature and studies in communication to better discuss the pattern emphasized through data analysis.In the first chapter, I consider parameters that affect media capture, and how the perceptions of the likelihood to find a story to disclose and the characteristics of the market influence the different forms of pressures over media outlets over the world. In the second chapter, I look into the influence of money on political discourse and investigates how receiving donations from firms can affect candidates discourse, in an analysis of political manifestos issued by candidates to the French legislative election. In the third chapter, I study the impact of technological change on media content and political behavior. More precisely, I look at the effect of the introduction of digital TV in Kenya on news content and on political preferences during the presidential election of 2017. Hence, the three chapters of this dissertation illustrate the complexity of the media landscape and of the determinants of the political discourse. Building on the existing results from the literature and using a large range of methods, I try to contribute to the general debate on the challenges pertaining to today's world of information and entertainment, in its multifaceted aspects.
Cette thèse porte principalement sur l'étude des déterminants de l'offre du marché de l'information, et cherche à examiner comment ces multiples facteurs peuvent influencer nos sociétés ou systèmes politiques. Les trois chapitres sont indépendants les uns des autres et peuvent être lus séparément. Ils constituent trois études dans le champ de l'économie des médias et visent à contribuer au débat sur les modes de production de l'information et leurs possibles effets.Pour mettre en évidence les relations entre un déterminant donné de la fonction de production de l'information, et discours le contenu produit, j'utilise une variété de méthodes, tenant principalement de la microéconomie appliquée. J'emprunte également aux méthodes utilisées en science politique et en sciences de la communication, afin de mieux mettre en perspective et interpréter les résultats tirés de l'analyse quantitative des données. Dans le premier chapitre, nous analysons les paramètres qui affectent la capture de médias, et comment les perceptions de la probabilité qu'une enquête journalistique aboutisse à la publication d'une information inédite, et les caractéristiques du marché influencent les différentes formes de pression exercées sur les médias dans le monde. Dans le deuxième chapitre, nous étudions l'influence de l'argent sur le discours des hommes et femmes politiques : il est question de comprendre comment le fait de recevoir des dons de la part d'entreprises privées peut affecter le discours des candidats. Pour ce faire, nous analysons les professions de foi publiées par les candidats aux élections législatives françaises dans les années 1990. Dans le troisième chapitre, je m'intéresse aux possibles impacts du changement technologique sur la production des contenus et le comportement politique des citoyens. Plus précisément, j'étudie l'effet de l'introduction de la télévision numérique au Kenya sur l'information télévisuelle et comment les programmes ont affecté les préférences politiques lors de l'élection présidentielle de 2017.
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Origine : Version validée par le jury (STAR)

Dates et versions

tel-03537938 , version 1 (20-01-2022)

Identifiants

  • HAL Id : tel-03537938 , version 1

Citer

Elisa Mougin. Three essays in the political economy of information. Economics and Finance. Institut d'études politiques de paris - Sciences Po, 2021. English. ⟨NNT : 2021IEPP0016⟩. ⟨tel-03537938⟩
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