Les pratiques de mises en portrait dans la presse magazine française dans un contexte d'industrialisation des contenus culturels et informationnels

par Philippine Clot

Projet de thèse en Sciences de l'Information et de la Communication

Sous la direction de Benoît Lafon.

Thèses en préparation à Grenoble Alpes , dans le cadre de Langues, Littératures et Sciences Humaines , en partenariat avec Groupe de recherche sur les enjeux de la communication (Grenoble) (laboratoire) depuis le 01-10-2015 .


  • Résumé

    De manière générale, ce travail de recherche vise à interroger la place culturelle, économique et sociale des formes de portrait au sein de la presse magazine française. Et plus précisément nous allons nous interroger sur l'idée que les portraits présentent : - d'une part, une diversité de contenus, c'est-à-dire qu'on va par exemple avoir des contenus nommés « interview », « reportage-photo », « confidences », etc. qui s'apparentent finalement fortement à des portraits puisqu'ils mobilisent des critères particuliers qu'on a défini avant. - d'autre part, on va avoir une certaine similarité au sein des contenus, parce que ces formes ont beau être diverses, on y retrouve quand même une certaine standardisation dans la manière dont les individus sont présentés. Par exemple on va retrouver certaines figures sociales récurrentes telles que la femme d'affaires, le sportif, ou encore on va retrouver des éléments qui sont souvent mis en avant tels que l'âge, la situation sociale ou les loisirs.  qui nous amène finalement à questionner l'imbrication du portrait au sein d'un processus de standardisation du portrait et plus encore de marchandisation de figures sociales reconnues par le lectorat.

  • Titre traduit

    The portrayal practices in the mazazine, in a context of industrialisation of the cultural and informationnal products


  • Résumé

    Over the past centuries, the portrait has become a strong practice in the society, from painting and literature to media, it has gained a certain kind of recognition. Instead of decreasing or disappearing, this practice of portraiture has continued and has been generalized, in so far as more and more people have been able to have their pictures taken, to take their own or to consult one's another, in terms of material, financial access and even time. The portrait has adapted itself to specific environments, to different configurations (social, technologic…) in a context of industrialization.A global and historical study of the portrait let us see that the “original” practice (in art and literature) has let its marks in the media portrait which both plays on the aesthetic and textual aspects of the portrait (AdelineWrona, 2012). The first goal of my thesis is to analyse the presence of the portrait in the magazines, how it is renewed and in the meantime how it is – in a certain way – a heritage of strongly anchored practices (in art and literature). In a second time, I expect to show some mechanisms hidden behind the portrait, what kind of typology can be built. Related to the context of industrialization (of the contents) the question of the standardization of the contents could be raised. And, in fact, there could not be only one standardization, but many standards of portrait, regarding to their different shapes, the different names used to refer to it, for example the fact that various magazine contents could be related to the portrait. An important quantitative analyse of portraits in magazines, coupled with a “semio-pragmatic” method (a qualitative approach based on the media portrait itself but also on its context), should allow to achieve this objectives. This project can be connected to several researches. Among all, it is mainly related to the Political economy of communication (Vincent Mosco, 1996), the Cultural Industries, the media economy and also around the question of representation in its social dimension (Stuart Hall, 1997).