A design model to personalize learning using mobile technology and devices

by Éliane Youssef

Doctoral thesis in Sciences de l'éducation

Under the supervision of Jacques Audran and Ibrahim Kibbi.

Thesis committee President: Stéphane Simonian.

Examiners: Stéphane Simonian, Caroline Ladage.


  • Abstract

    This research adopts a definition of personalization as a learner centered approach that takes into consideration the person as a whole (emotions, cognition and socialization) and where the learner is active, takes initiatives and collaborates with others. It details attributes of personalized learning, its perspectives and theories behind it. It proposes a personalized model that is tested through designing a mobile app for computer basics courses for first year university students. Results focus mainly on the impact of personalization on learners’ performance, engagement and autonomy. Data analyses showed that the personalized group did significantly better in theoretical tests than groups taught in a traditional way, but results were not significant for practical tests. The performance of learners in the personalized group does not depend on the type of evaluation used (theoretical and practical tests, individual or collaborative projects). Learners manifested autonomous behavior and responsibility and were able with a rubric in hand to conduct a fair and objective judgement of peers’ work. The emotional engagement was the highest type of engagement and was independent of the cognitive, behavioral and agentic one that come next respectively.

  • Alternative Title

    Conception d'un modèle de personnalisation de l'apprentissage avec des technologies mobiles


  • Abstract

    Cette recherche définit la personnalisation comme une approche centrée sur l'apprenant où la personne est prise dans son ensemble (émotions, cognition et socialisation). L’apprenant est actif, prend des initiatives et collabore avec les autres. Elle détaille les attributs de l'apprentissage personnalisé, ses perspectives et ses théories et propose un modèle personnalisé testé via le développement d’une application mobile pour les cours de base en informatique pour les étudiants en première année universitaire. Les résultats portent principalement sur l'impact de la personnalisation sur la performance, l'engagement et l'autonomie des apprenants. Les analyses de données montrent que la performance du groupe personnalisé dans les tests théoriques est significativement meilleure que les groupes suivant un enseignement traditionnel, mais les résultats ne sont pas significatifs pour les tests pratiques. La performance des apprenants dans le groupe personnalisé est indépendante du type d'évaluation choisi (tests théoriques et pratiques, projets individuels ou collaboratifs). Les apprenants ont manifesté une certaine responsabilité et un comportement autonome et ils ont été capables, avec une grille,d’évaluer d’une manière correcte et objective le travail de leurs pairs. L'engagement émotionnel est le type d'engagement le plus élevé et il apparaît indépendant de l’engagement cognitif, comportemental et agentique qui le suivent dans l’ordre respectif.

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  • Library : Université de Strasbourg. Service commun de la documentation. Bibliothèque électronique 063.
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