Enquête sur la microphysique du pouvoir à l'école : actualisation, imbrication des rapports de domination et modalités d’une pédagogie émancipatrice

by Joelle Magar-Braeuner

Doctoral thesis in Études de genre

Under the supervision of Annie Benveniste and Francine Descarries.

defended on 07-02-2017

in Paris 8 and the jointly supervising institution l'Université du Québec à Montréal , under the authority of École doctorale Pratiques et théories du sens (Saint-Denis, Seine-Saint-Denis) .

Thesis committee President: Pierre Doray.

Thesis committee members: Aurélie Damamme.

Examiners: Nicole Mosconi, Claudie Solar.

  • Alternative Title

    Inquiry about microphysics of power at school : actualization, interlocking of domination relationships and modalities of an emancipatory pedagogy


  • Abstract

    Schools, spaces of multiple conflictualities, are fundamental locations of citizenship where domination relationships are created and recreated. This thesis explores the microphysics of power in the school sector in order to recognize its mechanisms. It is affiliated to the field of sociology concerning inequalities in school, but also to the field of feminist studies, given the few studies that enable considering the dynamics and the interweaving of social relations in education. This ethnographic research, led in four educational institutions in France and in Quebec, enables the identification of “Menu mechanisms” through which social relationships to sex, class and race build each other by mobilizing the tools of interactionism. The pedagogical relationship, leaned on the age relationship, is likely to simultaneously amplify or transform the dynamics of these relationships according to situations that always need to be contextualized in order to grasp their variations. The comparative perspective between both countries, but also betweenthe schools offers this opportunity.The learning process of dialogical conflicts as a condition of democracy, interlinked with the awareness of affectivity and emotions in the educational relation contribute to the modalities of an emancipatory pedagogy, whose conceptualization is achieved on the basis of empirical knowledge acquired through teacher's training.


  • Abstract

    Cette thèse explore la microphysique du pouvoir à l’oeuvre dans le champ scolaire pour en repérer les mécanismes. Elle s’inscrit dans le domaine de la sociologie des inégalités à l’école ainsi que dans le champ des études féministes, à partir du constat d’une faible production d’études qui permettent d’envisager la dynamique et l’imbrication des rapports sociaux dans l’éducation. La recherche ethnographique, conduite dans quatre établissements scolaires en France et au Québec, permet d’identifier les « mécanismes menus » par lesquels se co-construisent les rapports sociaux de sexe, de classe et de race en mobilisant les outils de l’interactionnisme. Le rapport pédagogique adossé au rapport d’âge, est susceptible à la fois d’amplifier ou transformer la dynamique de ces rapports selon des situations qu’il est toujours nécessaire de contextualiser pour en saisir les variations. La perspective comparative entre les pays, mais aussi entre les établissements scolaires offre cette opportunité. L’apprentissage du conflit dialogique comme condition de la démocratie, couplée à la prise en compte de l’affectivité et des émotions dans la relation éducative participent aux modalités d’une pédagogie émancipatrice dont la conceptualisation est réalisée sur la base de savoirs empiriques acquis en formation des enseignant.e.s.


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  • Library : Université Paris 8-Vincennes Saint-Denis (Sciences humaines et sociales-Arts-Lettres-Droit). Service Commun de la Documentation. (Saint-Denis) .
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