La Poésie insupportable : politiques de la littérature dans l’entre-deux-guerres européen, autour de L. Aragon, W. H. Auden et B. Brecht

by Florian Mahot Boudias

Doctoral thesis in Littératures et civilisations comparées

Under the supervision of William Marx.

defended on 15-11-2013

in Paris 10 , under the authority of École doctorale Lettres, langues, spectacles (Nanterre) .

  • Alternative Title

    The Unbearable Poetry : politics of Literature during the Interwar Period in Europe, L. Aragon, W. H. Auden et B. Brecht


  • Abstract

    Leaving behind the spiritualist and idealist method which is frequent in poetry criticism nowadays, this dissertation aims to challenge the model of an essentially non-political poetry. It adopts both a historical and theoretical approach and focuses on so-called minor poems or poems that were later on excluded from the literary canon. Focused on France, Britain and Germany between the two World Wars, it presents how poets became politicized and how they conceived of the links between poetry and politics between 1918 and 1939. The main corpus is composed of L. Aragon, W. H. Auden and Bertolt Brecht but also extends to A. Breton, X. de Magallon, S. Spender, C. Day Lewis, T. S. Eliot, E. Pound, W. Lewis, G. Benn and even V. Mayakovski and R. Alberti, etc. The three main authors should be considered as centres to explore the European literary networks and describe reception effects. The project also encompasses various newspapers, magazines and literary journals (La N.R.f., Commune, Eurydice, The Criterion, The Left Review, Die neue Rundschau, Das Wort, etc.). The first part of this research is historical and establishes how poets and critics quarrelled about the notions of “propaganda” and “pure poetry” over the period. The second part is analytical and delves into how poets evoke contemporary history and how they use writing and publishing strategies to make their poems more effective in the public space. The third part is more theoretical and depicts how poets conceived their own historicity, how they positioned themselves with respect to the poetry of the past, to contemporary modernist theories of artistic autonomy and to the political programmes of the Avant-Garde.


  • Abstract

    Se dégageant du point de vue spiritualiste et idéaliste caractérisant la critique poétique contemporaine, ce travail vise à remettre en question la conception d'une poésie par principe détachée de tout enjeu politique et prend en charge des textes en partie exclus du canon poétique. Centré sur la politisation des poésies françaises, anglaises et allemandes dans l’entre-deux-guerres européen, le projet est historique et dresse une vision globale mais analytique des liens entre la poésie et la politique d’un point de vue à la fois théorique et historique. Le corpus central réunit L. Aragon, W. H. Auden et Bertolt Brecht et s’étend ponctuellement à A. Breton, X. de Magallon, S. Spender, C. Day Lewis, T. S. Eliot, E. Pound, W. Lewis, G. Benn, V. Maïakovski, R. Alberti, etc. Les trois auteurs principaux permettent une aisance méthodologique et conduisent l’évocation des réseaux littéraires européens et de certains effets de réception. L’étude prend aussi en compte certains titres de presse et revues littéraires variés (La N.R.f., Commune, Eurydice, The Criterion, The Left Review, Die neue Rundschau, Das Wort, etc.). La première partie de l’étude dresse un tableau historique des incompatibilités entre le genre poétique et l’exercice de la politique dans l’entre-deux-guerres, autour des querelles sur la « propagande » et la « poésie pure ». Analytique, la deuxième étudie les stratégies de l’inscription historique et de l’action politique à l’œuvre dans l’écriture et la publication des textes. La troisième partie livre un questionnement théorique sur le lien entre les poètes politiques et le temps en étudiant d’abord leur rapport avec la poésie des siècles précédents puis leurs relations aux théories modernistes de l’autonomie et au programme politique des avant-gardes.

Other version

This thesis has resulted in a publication by in 2016 by Classiques Garnier in Paris

Poésies insupportables : politiques de la littérature dans l'entre-deux guerres (Aragon, Auden, Brecht)


Consult library

Version is available

Where is this thesis?

  • Library : Université Paris Nanterre. Service commun de la documentation. Bibliothèque virtuelle.
See the Sudoc catalog libraries of higher education and research.

Consult library

This thesis has resulted in a publication by in 2016 by Classiques Garnier in Paris

Informations

  • Under the title: Poésies insupportables : politiques de la littérature dans l'entre-deux guerres (Aragon, Auden, Brecht)
  • In the collection : Littérature, histoire, politique , 27 , 2259-9479
  • Details : 1 vol. (456 p.)
  • ISBN : 978-2-406-05687-4978-2-406-05688-1
  • Annexes : Bibliogr. p. [407]-440. Notes bibliogr. Index
This thesis is also in paper form.

Where is this thesis?

See the Sudoc catalog libraries of higher education and research.