Représentations et intégration de quelques adolescents présentant une déficience intellectuelle en éducation physique et sportive (EPS)

by Marc Legrand

Doctoral thesis in Sciences et techniques des activités physiques et sportives

Under the supervision of Luc Collard.

Thesis committee President: Gilles Bui-Xuan.

Thesis committee members: Luc Collard, Gilles Bui-Xuan, Fabrice Dosseville, Éric Dugas, Bertrand During.

Examiners: Fabrice Dosseville, Éric Dugas.

  • Alternative Title

    Representations and integration of some teenagers presenting an intellectual deficiency in physical education (PE)


  • Abstract

    From the situations operated in physical education (PE), what factors determines the social intégration of the teenagers presenting an intellectual deficiency (ID)? Our works lean on an experiment of integration to the middle school with for objective to explore in depth the communication between two subgroups of teenager ID coming from a Medical educational institute and three first classes of the secondary school during physical educational sessions. To do it, considering the representations of the schoolchildren analyzed from a survey by questionnaire and around a behavioral study in the long term, we compare a sociometric questionnaire with an original motor tool (favoring the ambivalence and the instability). The results show that in spite of representations of group rather positive, we notice the effect of a multivariated integration. Certain teenagers DI are appreciated by the sixth of the secondary school whereas of other one are ignored or rejected. The reason result for us on one hand from the structure of the subgroups of teenagers DI and from their appropriate skills. On the other hand the internal logic of certain motor situations, seems to exclude largely the pupils of the medical educational institute. Therefore, a knowledge of these persons and the relations which they develop between them should improve their integration. Furthermore, a control by the teacher about the effects of the sociomotor situations implemented, during the sessions to both populations, will probably be beneficial.


  • Abstract

    A partir des situations mises en œuvre en éducation physique et sportive (EPS), quels facteurs influencent l’intégration sociale des adolescents présentant une déficience intellectuelle (DI) ? Nos travaux s’appuient sur une expérience d’intégration au collège avec pour objectif d’explorer en profondeur la communication entre deux sous-groupes d’adolescents DI issus d’un Institut médico-éducatif (IME) et trois classes de sixième au cours de séances d’éducation physique et sportive. Pour ce faire, compte tenu des représentations des collégiens analysées à partir d’une enquête par questionnaire et autour d’une étude comportementale au long terme, nous mettons en comparaison un questionnaire sociométrique avec un outil original praxéologique (privilégiant l’ambivalence et l’instabilité). Nous constatons que, malgré des représentations d’ensemble plutôt positives, les résultats de l’intégration sont variés. Certains adolescents DI sont appréciés par les sixièmes tandis que d’autres sont ignorés voire rejetés. Les raisons proviennent à nos yeux, d’une part, de la structure même des sous-groupes d’adolescents DI et de leurs compétences propres. D’autre part, la logique interne de certaines situations motrices semble exclure en grande partie les élèves de l’IME. De ce fait, une meilleure connaissance de ces personnes et des relations qu’elles développent entre elles devraient améliorer leur intégration. De plus, une maîtrise par l’enseignant des effets des situations sociopraxiques mises en œuvre, lors des séances communes aux deux populations, sera probablement bénéfique.


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