Événement et dynamique événementiale chez José Saramago et Daniele Del Giudice

by Amélie Brito

Doctoral thesis in Littérature générale et comparée

Under the supervision of Philippe Daros.

defended on 11-02-2012

in Paris 3 , under the authority of École doctorale Littérature française et comparée (Paris) , in a partnership with Centre d'études et de recherches comparatistes (Paris) (laboratoire) .

Thesis committee President: Patrick Quillier.

Thesis committee members: Philippe Daros, Patrick Quillier, Régis Salado, Catherine Dumas.

  • Alternative Title

    The event and the dynamic of the happening in the novels of Jose Saramago and Daniele Del Giudice


  • Abstract

    Daniele Del Giudice's novels, and the second part of Jose Saramago's novelistic work, are built around a neutral event, happening surprisingly and beyond the possibilities contained by the diegetic world. Such an event can be considered as « événemential » in the terms of Claude Romano's philosophical analysis. This thesis examines the place of such an event in the poetics of the two writers, studies its diegetic and narrative specificities as well as the characteristics of its use, and analyses its implications in giving shape to the world figured by the novels.The use of such an event is part of the search of a possible narration begun by the two writers in the early 1980's : this event disrupts the traditional novelistic pattern by drawing attention to a process of happening that is indeterminate and constantly disrupted, all the while providing a narrative dynamic that disturbs its own organisational logic. Both writers aim to expose the movement of the happening, echoing the extra-diegetic reality. The latter appears as woven from a multiplicity of unstable elements which combine to form a changing totality. The narrative shows its relational structure and its dynamic. An experience that is both tangible and visible is created, anchored in the specificities of language and narration, in a way that offers a perspective on the structuring of the sensory world.The use and role of the event in the two writer's novels reveals shared concerns and gestures towards a tendency of contemporary narrativisation : the desire to make palpable the dynamics of an indetermined, aimless and uncertain happening, while rendering in and through narrative the force of a presence.


  • Abstract

    Les romans de Daniele Del Giudice et la seconde partie de la production romanesque de José Saramago se construisent autour d'un événement neutre, survenant par surprise et en excès des possibles diégétiques. Il peut être considéré comme « événemential » si l'on suit les analyses philosophiques de Claude Romano. Cette thèse met en lumière la place d'un tel événement dans les poétiques des deux auteurs, étudie ses spécificités diégétiques et narratives et les caractéristiques de son utilisation, et analyse ses implications par rapport au monde refiguré par le roman.L'utilisation d'un tel événement participe de la recherche d'une narration possible entreprise par les deux auteurs au début des années 80 ; elle permet de dérouter le schéma romanesque traditionnel en reportant l'attention sur un processus d'avoir-lieu indéterminé et sans cesse dévié qui préserve un élan dans le récit tout en perturbant son organisation logique. Les deux auteurs visent à mettre en relief un mouvement d'advenue, et ainsi, à créer un écho avec le réel extra-diégétique. Celui-ci apparaît tissé d'une multitude d'éléments instables qui forment un ensemble mouvant. Le récit donne à voir les relations qui le composent, la dynamique qui l'anime. Est créée une expérience à la fois sensible et observable, ancrée dans les propriétés du langage et de la narration, mettant en perspective une structuration du sensible.L'utilisation de l'événement rapproche ces deux auteurs et met en exergue une tendance contemporaine du récit : la tentative de mettre en évidence une dynamique d'advenue, indéterminée, incertaine et sans visée, mais imposant dans et par le récit la force d'une présence.


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