La pensée figurative du monde : Proust et Lezama Lima

by Thomas Barège

Doctoral thesis in Littérature comparée

Under the supervision of William Marx.

defended on 30-09-2011

in Orléans , under the authority of École doctorale Sciences de l'homme et de la société (Orléans) , in a partnership with Centre de recherche sur les littératures et les civilisations (équipe de recherche) .

Thesis committee President: Karen Haddad Uzan.

Thesis committee members: William Marx, Karen Haddad Uzan, Gustavo Guerrero, Françoise Morcillo, Thiphanie Samoyault.

Examiners: Gustavo Guerrero.

  • Alternative Title

    Thinking the world by figures : Proust and Lezama Lima


  • Abstract

    À la recherche du temps perdu and Lezama Lima’s novelistic diptych (Paradiso and Oppiano Licario) have always been compared on a thematic way, considering Lezama as the “Cuban Proust”. First, we will analyze how the lezamian work has been read as a proustian work and how Proust’s Recherche has been received in Hispanic America and received by Lezama. Then, we will try to prove that the most interesting side of the comparison is not thematic but something more global. Both writers build their novels on an omnipresence of the analogy (which is developed by several forms: comparatism, comparisons, metaphors, symmetry, and so on). This principle of analogy (and its most perfect form, figures) is also used to elaborate a philosophical thought system, alternative in its way to classical logic.Keywords: Proust, Lezama Lima, analogy, metaphor, figure, concept, philosophy, Library, creative reception, baroque, comparatism


  • Abstract

    Les parallèles entre À la recherche du temps perdu et le diptyque romanesque de Lezama Lima (Paradiso et Oppiano Licario) ont toujours été tracés d’un point du vue thématique, avec l’idée que Lezama était le « Proust cubain ». Après avoir analysé la manière dont l’oeuvre de Lezama a été reçue comme « proustienne » et conjointement comment l’oeuvre de Proust a été reçue en Amérique hispanophone, on propose dans cette étude de montrer que l’aspect le plus intéressant de la comparaison entre les deux auteurs n’est pas uniquement d’ordre thématique, mais qu’il est beaucoup plus global. En effet, les deux écrivains construisent leur oeuvre sur une omniprésence de l’analogie (qui est déclinée sous différentes formes : comparatisme, comparaisons, métaphores, symétries, etc.) au point que ce principe d’analogie (et sa forme la plus aboutie, les figures) sert même à construire un système de pensée d’ordre philosophique, alternatif dans sa méthode à la logique classique.

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