L'amour comme aban-don de soi

by Paul Dawalibi

Doctoral thesis in Philosophie

Under the supervision of Jean-Luc Marion and Jean Greisch.

defended on 2008

in Paris 4 , in a partnership with Institut catholique de Paris. Faculté de philosophie (autre partenaire) .

  • Alternative Title

    Love as self-abnegation


  • Abstract

    By the event of the loss of one, the loss of the intimacy of one, the self leash-being-taken according to the requirements of a native abnegation or renunciation in what made begin in her the immoderation, the nonlimit and the increasing of what has already begun in her since her birth. So, any resemblance holds in her its difference, any appropriation exposes it self to a change, any power breaks, any pride alienates and any narcissism suffocate or suppresses under the charm of its own beauty. And because the limit of one "at home" is by definition non-familiar, the paradox of the borders, so produced, will distort (alter) at least the power to be one and even the meaning of an "at home" ontological. From then on, get lost it is to let the self-abnegation make the native come in itself, it is to be originally according to the arrival of the event of its birth, of the resumption of the donation native of one. Only the arrival of what creates the self originally makes possible to let-be-abandoned by one. Only the arrival of Love makes possible the native donation as the self-abnegation.


  • Abstract

    Par l’épreuve de la perte de soi, de la perte de l’intimité de soi, la mienneté se laisse-être-prise selon les exigences d’un aban-don originaire à ce qui fait commencer en elle la dé-mesure, la non-limite et le surcroît de ce qui a déjà commencé en elle depuis sa naissance. Ainsi, toute ressemblance tient en elle sa dif-férence, toute appropriation s’expose à une altération, tout pouvoir se brise, tout orgueil s’aliène et tout narcissisme s’étouffe sous le charme de sa propre beauté. Et puisque la limite d’un « chez soi » est par définition non-familière, le paradoxe des frontières, ainsi produit, altérera en tout cas le pouvoir d’être soi et même la signification d’un « chez soi » ontologique. Dès lors, se perdre c’est laisser l’aban-don de soi faire advenir l’arrivage de l’originaire en soi, c’est être originairement selon l’arrivage de l’événement de sa naissance, du recommencement du don originaire de soi. Seul l’arrivage de ce qui fait naître l’ipséité originairement, possibilise le se-laisser-être-aban-donné de soi. Seul l’arrivage de l’Amour rend possible la donation originaire de l’ipséité comme aban-don de soi.

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This thesis has resulted in a publication by in 2009 by L'Harmattan in Paris

L'amour comme aban-don de soi


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  • Details : 1 vol. (449 f.)
  • Annexes : Bibliogr. p.409-442.

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  • Odds : BUT 6883
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Informations

  • Under the title: L'amour comme aban-don de soi
  • In the collection : Ouverture philosophique
  • Details : 1 vol. (464 p.)
  • ISBN : 978-2-296-08663-0
  • Annexes : Bibliogr. p. 439-458. Notes bibliogr.
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