Configurations mythologiques dans Aurélia et Les Chimères : narrativité et pluralité du lyrisme nervalien

by Sandra Glatigny

Doctoral thesis in Littérature comparée

Under the supervision of Pierre Brunel.

defended on 2006

in Paris 4 .

  • Alternative Title

    Mythologic configurations in Aurélia and Les Chimères : the narrative and pluralism of Nerval’s lyricism


  • Abstract

    This work intends to replace the way Nerval’s syncretism operates in a poetic perspective. Indeed these mythological configurations generate a specific and lyrical writing. Although in Aurelia and Les Chimères the different levels of rewriting, from the most minute to the most complete, are constructed differently depending on the textual environment, these modes of appearances of myth merge so as to question the subject and stage its quest of the self. Nerval’s lyricism feeds on the narrative and symbolic dynamics of actualisations in order to come out of the autarkical and static expression of feelings. For the paradoxical convergence of both myth, or universal narrative, and lyricism, or representation of the personal affect, occurs within a precise esthetic project. The aim is to call generic and linguistic categories into question and rediscover Orpheus’song : a speech which, liberated from its shackles, relays the voices of the world.


  • Abstract

    Ce travail a pour objectif de replacer le fonctionnement et les enjeux du syncrétisme nervalien dans une perspective poétique. En effet, ces configurations mythologiques génèrent une écriture lyrique plurielle. Si, dans Aurélia et Les Chimères, les différents niveaux de récritures, de la plus résiduelle à la plus complète, s’agencent différemment selon l’environnement textuel, ces modes d’apparitions du mythe se conjuguent pour interroger le sujet et mettre en scène sa quête identitaire. Le lyrisme se nourrit de la dynamique narrative et symbolique des actualisations pour sortir de l’expression autarcique et statique des sentiments. La convergence paradoxale du mythe, récit universel, et du lyrisme, représentation de l’affect personnel, s’inscrit dans un projet esthétique précis. Il s’agit de remettre en cause les catégories génériques et langagières pour retrouver le chant d’Orphée : une parole libérée de ses entraves, relais des voix du monde.

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This thesis has resulted in a publication by in 2008 by l'Harmattan in Budapest [etc.], Torino, Paris

Gérard de Nerval : mythe et lyrisme dans l'oeuvre


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  • Details : 1 vol. (470 f.)
  • Annexes : 102 références bibliographiques

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This thesis has resulted in a publication by in 2008 by l'Harmattan in Budapest [etc.], Torino, Paris

Informations

  • Under the title: Gérard de Nerval : mythe et lyrisme dans l'oeuvre
  • In the collection : Critiques littéraires
  • Details : 1 vol. (391 p.)
  • ISBN : 978-2-296-06478-2
  • Annexes : Bibliogr. p. 377-383. Notes bibliogr. Index
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