Le "Dieu humain" dans l'Infini : art des conjectures et docte ignorance dans la pensée de Nicolas de Cues

by Frédéric Vengeon

Doctoral thesis in Philosophie, étude des systèmes

Under the supervision of Bruno Pinchard.

defended on 2006

in Lyon 3 .

  • Alternative Title

    The "human god" in the Infinite, art of conjectures and learned ignorance in the thought of Nicolas of Cusa


  • Abstract

    Nicolas of Cusa’s theory enables a problematic encounter between the theory of divine infinity and the assertion of the human mind’s creative power. Hence, the Rhenish mysticism blends itself in the Quattrocento Florentine spirit. A synthesis, integrating the constructive strengths of the human mind to the infinite power of the Divine Principle, is elaborated by Nicolas of Cusa, with the help of the doctrine of the learned ignorance and the art of conjectures. The Divine Principle, understood as an ontological ground and the ideal of knowledge, is therefore lending its force to the efficiency of spiritual creatures. In the image of the Infinite God, man is the creating god of his own world of notions, that is to say, conjectures. A problematic issue nevertheless appears: how shall we understand the autonomy and consistency of the humane world (“mundus humanus”) with respect to an Unlimited Principle? How shall we reconcile both powers of Creators? A metaphysical scene is set, staging man’s assertion issues.


  • Abstract

    La pensée de Nicolas de Cues opère la rencontre problématique entre la théologie de l’infinité divine et l’affirmation de la puissance créatrice de l’esprit humain. La mystique rhénane se transporte dans la Florence du Quattrocento. Avec la doctrine de la docte ignorance et l’art des conjectures, Nicolas de Cues élabore une synthèse permettant d’intégrer la force constructive de l’esprit humain à la puissance infinie du Principe divin. Fondement ontologique et idéal de connaissance, le Principe prête sa puissance à l’efficience des créatures spirituelles. A l’image du Dieu infini, l’homme est le dieu créateur de son monde de notions, ou conjectures. Mais un problème se pose : comment faire valoir l’autonomie et la consistance de ce monde humain (« mundus humanus ») en regard d’un Principe illimité ? Comment concilier la puissance respective des deux dieux créateurs ? Le problème de l’affirmation de l’homme trouve sa scène métaphysique.

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Informations

  • Details : 3 vol. (525 p.)
  • Notes : Publication autorisée par le jury
  • Annexes : Bibliogr. p. 501-518

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