Gotico mediterraneo

by Massimo Scotti

Doctoral thesis in Littérature comparée

Under the supervision of Maria Teresa Giaveri and Jean Bessière.

  • Alternative Title

    Mediterranean gothic


  • Abstract

    The dissertation draws a primary definition of the idea of “Mediterranean Gothic”, starting from the Geschichte der Kunst des Alterthums (1764) by Johann Joachim Winckelmann, and from The Castle of Otranto (1764) by Horace Walpole, through the analysis of some texts of Heinrich Heine (Elementargeister, 1837), Prosper Mérimée (La Vénus d'Ille, 1837), Théophile Gautier (Arria Marcella, 1852), Henry James (The Last of the Valerii, 1874) and Vernon Lee (Dionea, 1890). In the literary subgenre of “Mediterranean Gothic” are included texts with an Italian or Southern-European setting. They rise from the Grand Tour experience, and they assume fantastic or gothic forms. The texts express the passage from the pagan culture to the catholic civilization, and they are all related to the Pygmalion's myth and the theme of the living statue.


  • Abstract

    La thèse esquisse une définition préliminaire de l'idée de “gothique méditerranéen” à partir de la Geschichte der Kunst des Alterthums (1764) de Johann Joachim Winckelmann et de The Castle of Otranto (1764) de Horace Walpole, et se déroule à travers l'analyse des récits de Heinrich Heine (Elementargeister, 1837), Prosper Mérimée (La Vénus d'Ille, 1837), Théophile Gautier (Arria Marcella, 1852), Henry James (The Last of the Valerii, 1874) et Vernon Lee (Dionea, 1890). Au sous-genre littéraire “gothique méditerranéen” appartiennent des narrations situées dans le Sud du continent, et dans l'Italie en particulier, dérivées de l'expérience du Grand Tour, qui se rapprochent des domaines du fantastique, de l'étrange et du merveilleux. Les récits examinés expriment le passage de la culture païenne à la civilisation chrétienne, en se référant au mythe de Pigmalion et au thème de la statue vivante.

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Informations

  • Details : 2 vol. (409 f.)
  • Notes : Publication autorisée par le jury
  • Annexes : Bibliogr. f. 274-351

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