Recherches sur les problèmes du sens et le fondement de l'objectivité dans les philosophies de la conscience : Descartes et l'intelligence du sensible

by Pierre Guenancia

Doctoral thesis in Philosophie

Under the supervision of Jean-Luc Marion.

defended on 1997

in Paris 4 .

  • Alternative Title

    Inquiries on Problems of Meaning and the Foundation of Objectivity in Philosophies of Consciousness: : Descartes and the Understanding of Sensitive


  • Abstract

    The first part of this work examines the problem of the perception of sensitive things in various texts by Descartes, namely in tat of the 2nd meditation devoted to the analysis of the piece of wax and shows that there is no opposition between sensitivity and understanding for the simple reason that it is always understanding that comes to knowledge. Therefore, in Descartes, the mind is not divided into faculties to which different types would correspond. The conception of the soul as a thing that thinks comes under a different light through this result, for the sensitive is not reluctant to the thought. It is the sensualism and the empiric idea of a sensitive knowledge that are criticized by Descartes, it is neither the senses nor the sensitive. The second part shows how the Cartesian analyses of passions state that the latter are not enemies to reason but on the contrary are necessary to the satisfaction of the soul united to the body whose importance in morality is therefore emphasized. Reasoning and sensivity are no more opposed here than in the field of knowledge and it is even the principle of such a duality which is questioned. Even more relevant than this distinction is the one Descartes kept on making between direct knowledge and reflexive knowledge, the latter characterizing, for him, understanding in its specific use. The conclusion shows how the analysis of the knowledge of sensitive things and that of passions merge, and how Cartesian metaphysics can naturally apply to knowledge and the practice of the world.


  • Abstract

    La première partie de ce travail examine la question de la perception des choses sensibles dans différents textes de Descartes, notamment dans celui de la 2eme méditation consacrée à l'analyse du morceau de cire et montre qu'il n'a pas d'opposition entre la sensibilité et l'entendement pour la simple raison que c'est toujours l'entendement qui connait. L'esprit n'est donc pas chez Descartes divisé en facultés auxquelles correspondraient différents types de connaissances. La conception de l'âme comme chose qui pense reçoit de ce résultat un éclairage nouveau, car le donné sensible n'est pas réfractaire à la pensée. C'est le sensualisme et l'idée empiriste d'une connaissance sensible que Descartes critique, ce n'est ni les sens ni le sensible. La deuxième partie montre comment les analyses cartésiennes des passions établissent que celles-ci ne sont pas des ennemies de la raison mais sont au contraire indispensables au contentement de l'âme unie au corps dont l'importance dans la morale est par là soulignée. L'entendement et la sensibilité ne s'opposent pas plus ici que dans le domaine de la connaissance, et c'est même le principe d'une telle dualité qui se trouve remis en question. Plus pertinente que cette distinction est celle que Descartes n'a pas cessé de faire entre la connaissance directe et la connaissance réfléchie, celle-ci caractérisant à ses yeux l'entendement dans son usage spécifique. La conclusion montre comment se rejoignent les analyses de la connaissance des choses sensibles et celles des passions et comment la métaphysique cartésienne peut s'appliquer naturellement à la connaissance et à la pratique du monde.

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Informations

  • Details : 3 vol. (680 p.)
  • Notes : Thèse non reproduite
  • Annexes : 120 références

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  • Odds : BUT 3921
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