Orientation esthétique chez Victor Segalen : le cas du Fils du ciel

by Esther Lin-Rosolato

Doctoral thesis in Littérature et civilisation comparées

Under the supervision of Pierre Brunel.

defended on 1996

in Paris 4 .

  • Alternative Title

    Aesthetic orientation in Victor Segalen : Le Fils du ciel


  • Abstract

    The genesis of the book shows how Victor Segalen decided to devote his first book on china to the emperor, and how he came to identify with his hero. We study the choice of the chronicle as a frame for the novel and list sources that inspired Victor Segalen. The unfinished manuscripts are compared with the published text to show how he proceeded from the real to the imaginary; reflections are offered about the likely end of the novel. The second part is dedicated to characters and their models : describing the emperor allows victor Segalen to render both china's cultural wealth and the crisis she was going through at the time ; the empress-dowager's portrait conveys his feelings about the heavy hold of tradition ; the annalist's, his views about the palace administration. We study other characters, ending with the imperial double. The third part starts with Segalen's notions of aesthetics to discuss the aesthetic orientation of the book. We show how he chose specific forms of expression to return up to "immured memory" and we analyze musical scenes, in the light of his theory of exotism. In our study of the emperor's poems, we identify historical and literary models and we use "stèle au désir" as a guide to explore their main themes. Looking at the relationship between poetry and travel reveals victor Segalen's views about china's external relations, as well as his links with some European writers.


  • Abstract

    La genèse du livre montre comment Victor Segalen a choisi de consacrer son premier livre sur la Chine au personnage de l'empereur et comment il s'est identifié à lui. Nous examinons comment il a retenu la chronique comme cadre général du roman et étudions l'ensemble de ses sources ; mettant en parallèle les manuscrits - inachevés - et l’édition courante, nous montrons le passage du réel à l'imaginaire, et proposons quelques réflexions sur la fin du roman. La deuxième partie s'attache aux personnages du roman et à leurs divers modèles : le portrait de l'empereur permet notamment à Victor Segalen d'évoquer la richesse de la culture chinoise et les conflits de l'époque ; celui de Tseu-hi, l'emprise ancestrale ; celui de l'annaliste montre comment il percevait l'administration du palais. Nous étudions d'autres personnages avant de terminer sur le sosie impérial. La troisième partie, consacrée à l'orientation esthétique de l'œuvre, part des conceptions esthétiques de Victor Segalen. Nous montrons l'importance du choix des formes utilisées dans la remontée vers la "mémoire emmurée" et analysons les scènes musicales, à la lumière notamment de la théorie de l'exotisme segalenien. L'étude des poèmes de l'empereur conduit à identifier leurs sources historiques et littéraires et, guidée par "stèle au désir", à aborder leurs thèmes principaux. L'examen des relations entre poésie et voyage illustre les vues de l'auteur sur les relations extérieures de la chine, avant de montrer les liens entre Victor Segalen et certains écrivains européens.

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Informations

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  • Odds : BUT 3669

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  • Odds : TMC 5408
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