L' inconscient et l'instinct de mort : itinéraire du débat initial de Deleuze avec la psychanalyse

par Aline Sanches

Thèse de doctorat en Recherches en Psychanalyse et Psychopathologie

Sous la direction de Monique David-Ménard et de Richard Theisen Simanke.

Soutenue en 2013

à Paris 7 .


  • Résumé

    Dans Présentation de Sacher-Masoch, publié en 1967, Deleuze a nuancé entre l'instinct de mort pulsion de mort, afin de comprendre le sadisme et le masochisme comme deux proce différents et mutuellement exclusives. Il s'est appuyé sur les arguments présentés par Fr particulièrement dans son Au-delà du principe de plaisir (1920), pour concevoir l'instille mort comme un principe transcendantal et le distinguér de son représentant psychique pulsion de mort. Deleuze est entré ainsi dans un débat profond avec la thé psychanalytique, un débat initié et accompagné par une investigation philosophique à prc du champ transcendantal et du principe de plaisir, et qui se poursuivra dans ses oeuvres ultérieures. Dans Différence et répétition (1968), il a mis Freud en dialogue avec d'autres philosophes, en particulier Hume, Bergson et Nietzsche et a déclenché une relecture de plusieurs notions psychanalytiques, basée sur une compréhension de l'instinct de la mort comme le principe positif originaire de la répétition. Deleuze a ensuite développé cette ligne de recherche dans Logique du sens (1969), en analysant le problème de la production du sens par la force des paradoxes, Il a cherché une nouvelle image de la philosophie tout en revenant à certains travaux psychanalytiques. À partir de cet itinéraire philosophique de Deleuze, notre recherche doctorale a pour objectif l'exploration de son débat avec la psychanalyse, en suivant la trajectoire donnée par le concept de l'instinct de mort, tout au long des trois oeuvres cités du philosophe. Cette recherche offre des contributions dans l'analyse de la cohérence et la pertinence de ce débat, et de son intérêt pour le développement des deux domaines en question, à savoir : la philosophie et la psychanalyse


  • Résumé

    Masochism: Coldness and Cruelty, published(1967) Deleuze proposes a distinction between death instinct and death drive, so that sadism and masochism are regarded as different processes and mutually exclusive. Deleuze relies on Freud' s arguments, more precisely on the text Beyond the Pleasure Principle (1920), to conceive the death instinct as a transcendental principle and to differentiate it from its psychic representative, the death drive. Deleuze thus initiates a philosophical investigation around the transcendental field and the pleasure principle. This investigation runs parallel to an intense debate on psychoanalytical theory, and continues during his later works. Deleuze appreciates the freudian suggestion of an unconscious functioning indifferent to the pleasure principle and governed by repetition. He proposes to develop the concept in the form of transcendental synthesis of time. Difference and Repetition (1968) places Freud in a dialogue with other philosophers — especially Hume, Bergson and Nietzsche — and postulates three transcendental syntheses marked by repetition, or three passive syntheses of time, which are constitutive of the unconscious and independent of the pleasure principle. From Deleuze' s philosophical advances, a reevaluation of several psychoanalytical concepts begins, founded on an understanding of the death instinct as the positive and originating principle of the repetition, as the power that engenders "thinking" in thought under the effect of violence. Logic of Sense (1969) leads this une of investigation to the argument that the senses are produced by the power of the paradoxes and identifies the death instinct with no sense. Some concepts of Freud, Klein and Lacan are included in the composition of a new image of philosophy and of what it means to think. Trying to demonstrate that thought and sense are produced in close relationship with the erogenous body, Deleuze returns to the psychosexual development but now from the perspective of his philosophical concepts, and presents his own version of the genesis and dynamics of the psychological instances. In view of this philosophical course taking by Deleuze, this doctoral research proposed to explore his discussion with psychoanalysis, according to a trajectory outlined by the concept of death instinct along these three works. We demonstrate how Deleuze understands and appropriates of some psychoanalytic concepts, linking them with other concepts of his philosophy. We indicate which issues from psychoanalysis were valued in the composition of a transcendental philosophy of difference. From a systematic exposition of the criticisms and proposais that Deleuze addresses to the psychoanalytical field in this particular period, we carried out a confrontation between Deleuze's philosophical interventions and the original psychoanalytical texts. Ultimately, this research intends to contribute to a discussion about the pertinence, coherence and relevance of this debate for both domains.

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  • Détails : 1 vol.(241 p.)
  • Annexes : 134 réf.

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